De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Functie van sin en tan

Ik ben bezig met het uitvoeren van een kwalitatief klanttevredenheidsonderzoek. Volgens de theorie die ik heb geraadpleegd gaat het om een gestratificeerde steekproef. Het totale klantenbestand wordt onderverdeeld per accountmanager en op basis van de grote van de klanten (A,B en C klanten). Indien ik voor een proportionele steekproef kies, wordt uit elk stratum procentueel hetzelfde aandeel elementen getrokken. Met onderstaande formule wil ik de steekproefgrootte bepalen en deze dan volgens de procentuele verhoudingen tussen de strata verdelen.

n ( Z2. P(1-p))/ a2

n = steekpreofgrootte
a = geeiste nauwkeurigsheidsmarge
p = percentage uit een eventueel vorig vergelijkbaar onderzoek

Is dit de juiste methode?

Is het een optie om aan te geven dat er geen steekproefgrootte wordt berekend omdat het een kwalitatief onderzoek betreft waarbij middelds diepte-interviews de mening van de klanten zal worden achterhaald? (er zullen ongeveer 40 interviews gehouden worden)

Antwoord

Belangrijk is om eerst vast te stellen of je een kwalitatief of kwantitatief onderzoek houdt. Bij een kwantitatief onderzoek wil je zo exact mogelijk aangeven in welke aantallen (percentages) onderzochte kenmerken een rol spelen. Bij een kwalitatief onderzoek wil je nou juist die kenmerken signaleren en niet exact aangeven hoe vaak deze kenmerken optreden.
Dat betekent dat je bij een kwalitatief onderzoek doorgaans geen volledig gestructureerde enquete gaat afnemen en je dan ook geen benodigde steekproefgrootte hoeft te bepalen.
45 diepte-interviews lijkt me dan ook ruim voldoende om de beweegredenen van de klant te achterhalen. Nu je in drie groepen kijkt zou ik gewoon 15 klanten per groep willen ondervragen. Of dat genoeg is, merk je vanzelf wel. Op een gegeven moment zullen er namelijk geen nieuwe gezichtspunten naar voren komen. Het gaat er bij jouw kwalitatief onderzoek om om in alle drie de groepen deze punten boven tafel te halen: dus niet stratificeren !
Vaak is zo'n kwalitatief onderzoek overigens geen eindpunt. Niet zelden komt een kwantitatief onderzoek als vervolg.

Met vriendelijke groet

JaDeX

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Goniometrie
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024